0911111111

Influence of Season on Cryopreservation of Semen from Kenana Bulls

Comments Disabled

Makawi, S.A1; Osman, M.S2; Babiker, E.A.2

Faculty of Veterinary Medicine, University of Khartoum, Khartoum North, P. O. Box 32, Sudan.

SUMMARY

The objective of this study was to explore the possibilities of preservationist of semen from Kenana bulls and the effect of season on the post-thawing sperm motility.

Four mature Kenana bulls (3 years of age) were used in this study to prepare a total of 242 ejaculates of semen. The samples were extended using two diluents (Tris-based and Sodium citrate-based extenders), frozen and stored in liquid nitrogen at -196 0C. After 48 hours randomly picked straws were thawed in water at 37 0C for 15 seconds before sperm evaluation.

The results obtained revealed better post-thawing sperm motility when the samples were diluted in Tris-based extender (68.42±2.97%) than those diluted in Sodium citrate extender (52.19±6.45%).

The influence of season on post-thawing sperm motility was significant (P> 0.05). The best values were observed during autumn and winter (69.06±2.31% and 69.50±3.07%, respectively) using Tris-based extender, while the lowest mean value was observed during summer (41.17±8.02%) using Sodium citrate extender.

In conclusion, freezability of Kenana semen throughout the year in the two diluents was within the acceptable range, whereas semen frozen in Tris-based extender showed the best results.

أثر الموسم على تجميد السائل المنوي للثيران من سلالة الكنانة

شرف الدين أحمد مكاوي1، محمد سعد عثمان2 والسر عبد الحي بابكر2

1 كلية الطب البيطري-جامعة الخرطوم، 2 المركز القومي للتلقيح الصناعي

الملخص:

كان الهدف من هذه الدراسة البحث في إمكانية حفظ السائل المنوي لثيران الكنانة بالتجميد العميق وأثر الموسم على حركة الحيوانات المنوية بعد التجميد والإحماء.

استخدم في هذه الدراسة أربعة من ثيران الكنانة البالغة (متوسط العمر ثلاث سنوات). جمعت من هذه الثيران خلال عام كامل 242 عينة سائل منوي تم تمديدها في مخففين أحدهما يعتمد على مادة الترس كمنظم للأس الهيدروجيني (دارئ) والآخر على سترات الصوديوم ، أخضعت هذه العينات للتبريد والتجميد العميق في النتروجين السائل (-196 درجة مئوية) بعد 48 ساعة تم اختيار عينات عشوائية وإسالتها بلاحماء في درجة حرارة 37 درجة مئوية لمدة 15 ثانية بغرض فحصها مجهريا لتحديد نسبة الحيوانات المنوية الحية. النتائج أثبتت أن حركة الحيوانات المنوية بعد الإحماء كانت أفضل بدرجة معنوية في العينات المخففة بمادة الترس مقارنة بالعينات المخففة بسترات الصوديوم. أثر الموسم كان واضحا على حركة الحيوانات المنوية بعد الإحماء ، حيث سجلت أفضل النتائج خلال فصل الخريف والشتاء في العينات المخففة بمادة الترس وسجلت أدني النتائج خلال الصيف في العينات المخففة في سترات الصوديوم. من هذه الدراسة يتضح أن تجميد السائل المنوي لثيران الكنانة المخفف بالترس أو سترات الصوديوم خلال عام كامل كانت في الحدود المقبولة. كما أن نتائج العينات المخففة في الترس كانت أفضل من تلك التي كانت في الحدود المقبولة. كما أن نتائج العينات المخففة في الترس كانت أفضل من تلك التي كانت في مخفف سترات البوتاسيوم.

Read Full Text

Download As : PDF


Subscribe to our Newsletter

[email-subscribers-form id="1"]
All Rights Reserved, Animal Production Research Center © 2020 | Prepared by: Dr. Muhammad Ahmad Al-Khalifa | Design: Mohamed Ahmed